Ons verhaal

Een melodie zal nooit twee keer hetzelfde klinken bij Shtetl Band Amsterdam. De schat aan variaties en versieringen is eindeloos en de musici stimuleren elkaar tot grote hoogte om samen te ontdekken hoe de muziek hier en nu zal klinken. Geen prefab arrangementen, geen kant en klare oplossingen, maar spontaniteit en echtheid vormen het cement van dit hechte ensemble.  Spannende eigen composities worden op een geraffineerde manier gecombineerd met de beeldschone melodieën uit de shtetls: de Joodse  Anatevka-dorpjes uit het oude Oost-Europa. In haar 10-jarig bestaan boekte Shtetl Band Amsterdam grote successen op binnen- en buitenlandse concertpodia en de speellijst van de groep is imposant.  

 Bij Shtetl Band Amsterdam trekken heimwee en geluk samen op. Het resultaat is een diepgaand en feestelijk programma, dat vooral over het leven zelf gaat. Het leven als grootste goed, Jiddischer kan je het niet krijgen! Het ensemble voelt de plezierige noodzaak om dit alles te delen met het publiek. En wat ons betreft horen publiek en ensemble onlosmakelijk bij elkaar. Gedurende 10 jaar Shtetl Band Amsterdam is er een betrokken klezmer-society ontstaan, waarin toehoorders en musici één zijn geworden.

Live CD opnames 2015

Live CD opnames 2015

Zaandam 2016

Zaandam 2016

Shtetl Band Amsterdam presenteert diepgaande en tegelijkertijd feestelijke programma's, die vooral over het leven zelf gaan. Het leven als grootste goed: Jiddischer en universeler kan je het niet krijgen! Als een belangrijke Amsterdamse boom gekapt wordt, componeert en speelt Shtetl Band Amsterdam een paar maanden later 'the Anne Frank Tree', met een live intro gespeeld op het carillon van de Westerkerk. Toen de vader van violist Bert Vos overleed, volgde de compositie 'Sam's Forshpil'. Dat je iets  'kapot kunt repareren', kan je terug horen in 'A Farpotshketer Zhok'.  Of, samen met Syrische vluchtelingen in Zaandam het feest van de Joods/Arabische/Turkse muziek vieren. Dát is leven! 

Een optreden van Shtetl Band Amsterdam gaat verder dan een concert: het is een onderdompeling in een andere wereld.  Maar, wanneer je je ogen sluit en je waant in een oud Joods dorpje, dan kom je er achter dat die en onze wereld minder van elkaar verschillen dan je misschien zou denken. De liefde, keihard werken voor je bestaan, levensvreugde en verdriet: het zijn universele thema's die allemaal door Shtetl Band Amsterdam verklankt worden. De stukken worden omkleed met prachtige en soms (naar goed Joods gebruik) grappige teksten. Het ensemble heeft een enorme drive om dit alles te delen met het publiek. Wat ons betreft horen publiek en ensemble onlosmakelijk bij elkaar. Gedurende 10 jaar Shtetl Band Amsterdam is er een betrokken klezmer-society ontstaan, waarin fans en musici één zijn geworden. 

De musici

Bert Vos: viool, tsvey strunes

Bert Vos: viool, tsvey strunes

Bert Vos,
Begon op zevenjarige leeftijd met het bespelen van de viool. Op zijn achttiende ging hij studeren bij Jan Hulst aan het Rotterdams Conservatorium. Na het behalen van zijn Docerend Musicus diploma vervolgde hij zijn Uitvoerend Musicus studie aan de Rubin Academy in Tel Aviv. Ook maakte hij deel uit van het Gertler String Quartet. 

Nu is Bert Vos lid van het Holland Symfonie Orkest en Sexteto Canyengue en het Carel Kraayenhof Ensemble. Ook maakt hij deel uit van Novaya Shira, het ensemble van de Jiddisje zangeres Shura Lipovsky

Iefke Wang
Voltooide in 2006 haar conservatoriumstudies viool. Daarnaast studeerde ze ook af als doctorandus in Cultuur-en Wetenschapsstudies aan Universiteit Maastricht. In Florence studeerde zij twee jaar aan de Scuola di Musica di Fiesole. 

Ze is lid van het Sexteto Canyengue en van het Carel Kraayenhof Ensemble. Daarnaast is ze vaste remplacant bij het Holland Symfonie Orkest

Iefke speelt op een oude Italiaanse viool. Ze doceert viool aan de Muziekschool Amsterdam

Iefke Wang: viool, poyk

Iefke Wang: viool, poyk

Erica Roozendaal: accordeon

Erica Roozendaal: accordeon

Erica Roozendaal
Begon op 8-jarige leeftijd accordeon te spelen. Na een korte studie accordeon en bandoneon, in Enschede en Rotterdam, verhuisde ze naar Kopenhagen om zich daar volledig te richten op de bachelor en master klassiek accordeon, bij de vermaarde docent James Crabb. Vervolgens volgde ze een tweede master bij Frode Haltli in Oslo. 

Erica heeft een brede muzikale interesse: naast volksmuziek richt ze zich ook op hedendaagse muziek en werkt ze veel samen met (jonge) componisten. Ze treedt ook regelmatig als soliste op en sinds 2015 is Erica artistiek leider van het festival 'Het Accordeon".

Eva van de Poll

Al tijdens haar studie aan het Conservatorium in Amsterdam  werd Eva aangetrokken tot de wereldmuziek en de hedendaagse muziek.  

Zij ging spelen in het Escher Ensemble en tourde met jazzfluitist Chris Hinze. Sindsdien heeft zij zich toegelegd op de hedendaagse muziek en wereldmuziek met haar ensembles Pavadita Tango Stringquartet,  trio To be Sung en het Haytham Safia ensemble met U’d speler Safia.  Ook samenwerking met andere kunstvormen hebben Eva’s liefde en ze werkte mee aan theater, muziektheater,  dans en filmvoorstellingen. Zo speelde zij  met oa. theatergroep Plezant, The Lau en the Scene, Carel Kraayenhof  en het Max Tak Filmorkest. Eva studeerde violoncello aan de conservatoria van Amsterdam en Zwolle bij Dmitri Ferschtman, Michel Dispa en Ran Varon. Zij is als cello-docente verbonden aan de muziekschool Fluxus te Zaandam.

gastmusici

Christian Dawid: zang, klarinet en poyk

Christian Dawid: zang, klarinet en poyk

Christian Dawid
Christian is een toonaangevend klarinettist in de huidige levendige klezmer-scene. Als een van de weinigen beheerst hij de c-klarinet, een instrument met een meeslepende en intense klank. Vanuit Berlijn reist Dawid de hele wereld af om met andere klezmorim te kunnen optreden. Naast zijn optredens met Shtetl Band Amsterdam speelt hij geregeld met o.a. Urszula Makosz, Paul Brody, The Other Europeans, Brave Old World, Budowitz, Frank London en de groep die hij zelf leidt: Konsonans Retro. 

  "World class clarinettist with a magical lyrical phrasing" - Jüdische Allgemeine, Berlin

Gregor Schaefer
Mede-oprichter van Shetl Band Amsterdam. Tijdens zijn jazz-studie aan het Conservatorium in Den Haag begon hij zich te richten op volksmuziek uit Oost-Europa, de Oriënt en Latijns-Amerika. Ook stijlen als zigeunerswing, klezmer en tango hadden al snel zijn interesse. De laatste jaren heeft Gregor zich grondig verdiept in Joodse muziek. Hij speelde bij de klezmergroepen Di Fidl-Kapelye en Mazzeltov & Rolinha Kross en werkte samen met de zangeressen Shura Lipovsky en Niki Jacobs. 

Gregor probeert de klank van de klezmerbassisten van een eeuw geleden te benaderen door het gebruik van darmsnaren en een authentieke strijkstok.

Gregor Schaefer: bassetl, omhangcello en mandura

Gregor Schaefer: bassetl, omhangcello en mandura

Roberto Haliffi: poyk (klein slagwerk)

Roberto Haliffi: poyk (klein slagwerk)

Roberto Haliffi
Roberto had al op jonge leeftijd een carriere als jazzdrummer in Italië. In de jaren 1980 speelde hij met vele namen uit de jazz, o.a. Burton Greene, Curtis Clarke, Wilbur Little, Nedley Elstak, Woody Shaw, John Marshall, Rosa King, Hans Dulfer, Denise Jannah, en Soesja Citroen. Met verschillende jazzgroepen maakte hij ook plaatopnames. 

Na een korte periode bij enkele salsa-orkesten, richtte hij in 1992 samen met Burton Greene de groep Klezmokum op, een band met een mix van Joodse muziek en jazz. Roberto speelde ook Joodse muziek met Marcel Salomon en Rolinha Kross, en in New York met The Klezmatics en Hasidic New Wave.