Ons verhaal

Een melodie zal nooit twee keer hetzelfde klinken bij The Klezmer Society. De schat aan variaties en versieringen is eindeloos en de musici stimuleren elkaar tot grote hoogte om samen te ontdekken hoe de muziek hier en nu zal klinken. Geen arrangementen en kant en klare oplossingen, maar spontaniteit en echtheid vormen het cement van dit hechte ensemble.  Spannende eigen composities worden op een geraffineerde manier gecombineerd met de beeldschone melodieën uit de shtetls: de Joodse  Anatevka-dorpjes uit het oude Oost-Europa. In haar 10-jarig bestaan boekte het ensemble grote successen op binnen- en buitenlandse concertpodia en de speellijst van de groep is imposant.  

 Bij The Klezmer Society trekken heimwee en geluk samen op. Het resultaat is een diepgaande en feestelijke muziek, dat vooral over het leven zelf gaat. Het leven als grootste goed, Jiddischer kan je het niet krijgen! Het ensemble voelt de plezierige noodzaak om dit alles te delen met het publiek. En wat ons betreft horen publiek en ensemble onlosmakelijk bij elkaar. Gedurende 10 jaar is er een betrokken klezmer-society ontstaan, waarin toehoorders en musici één zijn geworden.

Live CD opnames 2015

Live CD opnames 2015

Zaandam, 2016

Zaandam, 2016

The Klezmer Society presenteert diepgaande en tegelijkertijd feestelijke programma's, die vooral over het leven zelf gaan. Het leven als grootste goed: Jiddischer en universeler kan je het niet krijgen! Als een belangrijke Amsterdamse boom gekapt wordt, componeert en speelt de band een paar maanden later 'the Anne Frank Tree', met een live intro gespeeld op het carillon van de Westerkerk. Toen de vader van violist Bert Vos overleed, volgde de compositie 'Sam's Forshpil'. Dat je iets  'kapot kunt repareren', kan je terug horen in 'A Farpotshketer Zhok'.  Of, samen met Syrishe vluchtelingen in Zaandam de Joodse en Arabische muziek vieren. Op 9 september 2018, vierde de band het Joodse Nieuwjaar in de vorm van een Nieuwjaarsconcert.

Een optreden van The Klezmer Society lijkt op het eerste gezicht misschien een onderdompeling in een andere wereld. Maar, wanneer je je ogen sluit en je waant in een oud Joods dorpje, dan kom je er achter dat die en onze wereld minder van elkaar verschillen dan je misschien zou denken. De liefde, hard werken voor je bestaan, vreugde en verdriet: het zijn universele thema's die allemaal door The Klezmer Society verklankt worden. De stukken worden omkleed met prachtige en soms (naar goed Joods gebruik) grappige teksten. Het ensemble heeft een enorme drive om dit alles te delen met het publiek.

De musici

Bert Vos: viool, tsvey strunes

Bert Vos: viool, tsvey strunes

Bert Vos,
Begon op zevenjarige leeftijd met het bespelen van de viool. Op zijn achttiende ging hij studeren bij Jan Hulst aan het Rotterdams Conservatorium. Na het behalen van zijn Docerend Musicus diploma vervolgde hij zijn Uitvoerend Musicus studie aan de Rubin Academy in Tel Aviv. Ook maakte hij deel uit van het Gertler String Quartet. 

Nu is Bert Vos lid van het Holland Symfonie Orkest en Sexteto Canyengue en het Carel Kraayenhof Ensemble. Ook maakt hij deel uit van Novaya Shira, het ensemble van de Jiddisje zangeres Shura Lipovsky

Iefke Wang
Voltooide in 2006 haar conservatoriumstudies viool. Daarnaast studeerde ze ook af als doctorandus in Cultuur-en Wetenschapsstudies aan Universiteit Maastricht. In Florence studeerde zij twee jaar aan de Scuola di Musica di Fiesole. 

Ze is lid van het Sexteto Canyengue en van het Carel Kraayenhof Ensemble. Daarnaast is ze vaste remplacant bij het Holland Symfonie Orkest

Iefke speelt op een oude Italiaanse viool. Ze doceert viool aan de Muziekschool Amsterdam

Iefke Wang: viool, poyk

Iefke Wang: viool, poyk

Erica Roozendaal: accordeon

Erica Roozendaal: accordeon

Erica Roozendaal
Begon op 8-jarige leeftijd accordeon te spelen. Na een korte studie accordeon en bandoneon, in Enschede en Rotterdam, verhuisde ze naar Kopenhagen om zich daar volledig te richten op de bachelor en master klassiek accordeon, bij de vermaarde docent James Crabb. Vervolgens volgde ze een tweede master bij Frode Haltli in Oslo. 

Erica heeft een brede muzikale interesse: naast volksmuziek richt ze zich ook op hedendaagse muziek en werkt ze veel samen met (jonge) componisten. Ze treedt ook regelmatig als soliste op en sinds 2015 is Erica artistiek leider van het festival 'Het Accordeon".

gastmusici